1900: człowiek legenda

Alessandro Baricco to pisarz dobrze znany polskim czytelnikom. Autor „Jedwabiu”, „City” czy „Oceanu morza” ma na swym koncie również sztuki teatralne. To właśnie na podstawie jego monodramu „Novecento” realizuje swój film Giuseppe Tornatore, jeden z najlepszych współczesnych włoskich reżyserów.

1 stycznia 1900 roku na pokładzie transatlantyku płynącego do Ameryki zostaje odnalezione niemowlę. Nikt z podróżujących z Europy emigrantów nie przyznaje się do zguby. Chłopcem postanawia zaopiekować się czarnoskóry palacz okrętowy Danny. Chcąc uniknąć rejestracji dziecka i ewentualnego odebrania maleństwa przez państwo, wychowuje go pod pokładem. Niebawem dzieciaka zna cała załoga, a wszyscy przezywają go „1900”, na cześć daty odnalezienia. Gdy chłopiec ma osiem lat odkrywa fortepian, będący jedną z artystycznych atrakcji długich pasażerskich rejsów. Okazuje się , że „1900” ma niebywały talent. Muzyczny geniusz potwierdza każdy kontakt z instrumentem. Chłopak zaczyna zdobywać duży rozgłos, lecz dotarcie do jego występów nie jest łatwe. „1900” nie tylko nie zgadza się na żadne nagrania płytowe, lecz przebywa wyłącznie na statku, nie schodząc na ląd. Dziwny tryb życia muzycznego fenomenu będzie miał swoją cenę.

Giuseppe Tornatore w swoim pierwszym anglojęzycznym filmie niezwykle zręcznie łączy gatunkowe wzorce z tonem osobistym, refleksyjnym. Kameralny monodram Baricco zyskuje epicki oddech i filmową widowiskowość, nie tracąc nic ze swego ducha. Historia fortepianowego geniusza ma wymiar symbolicznej przypowieści, baśniowej i zarazem dramatycznej. Bohater to człowiek introwertyczny, żyjący świadomie w izolacji, pochłonięty całkowicie muzyką i graniem na fortepianie. W zachwycających wizualnie sekwencjach (operator Lajos Koltai), w formie wspomnień przyjaciela, trębacza Maksa, Tornatore ukazuje nam dzieje geniusza, a także uświadamia cenę, jaką trzeba zapłacić za bycie wybitnym. Plastyczne wyrafinowanie obrazu idzie w parze z jakością ścieżki dźwiękowej. Muzyka Ennia Morricone (wykorzystująca między innymi nagrania prekursora jazzu i swingu Jelly Roll Mortona) jest właściwie jednym z bohaterów filmu, często zastępując dialogi. Obraz Tornatore wywołał wiele kontrowersji wśród krytyki. „Dziwny, niecodzienny film. Bardziej ambitny niż udany. Wskazuje jednak jakiś nowy trop pośród banalności kina rozrywkowego, na jaką jesteśmy skazani” – pisał na łamach „Kina” Mikołaj Halicki. Wielka rola Tima Rotha.

Pięć nagród David di Donatello, Europejska Nagroda Filmowa (operator Lajos Koltai), Złoty Glob za muzykę i wyróżnienia włoskiej krytyki.
 

1900: człowiek legenda
La Leggenda del pianista sull'oceano
1998, Włochy
dramat, fantasy
125 min
Giuseppe Tornatore

Oceń film

Your rating: Brak Average: 4.3 (10 votes)

Galeria

Wszystkie prawa zastrzeżone Chello Central Europe. Design by coldcity.